Test zimných pneumatík, niektoré neobstáli..

Zverejnené na Auto-makler.sk automaklér dňa 03.10.2016


Aké zimné pneumatiky pre autá od veľkosti Fabie až po Octaviu sa oplatia kúpiť? Aké ponúkajú najlepší pomer ceny a hodnoty, a akým sa zasa radšej oblúkom vyhnúť. V teste 15 zimných gúm s rozmerom 185/65 R15 T zlyhali dve pneumatiky.

Rakúsky automobilový klub ÖAMTC spolu s kolegami z nemeckého ADAC pre nadchádzajúcu zimnú sezónu otestoval celkovo 35 pneumatík troch rozmerov. O tom, ako obstálo 13 modelov rozmeru 225/45 R1715 sme vás už informovali. Okrem celoročných gúm 205/55 R16 preverili autokluby ešte zimné plášte rozmeru 185/65 R15, ktorých výsledky prinášame teraz. Testované pneumatiky, ktoré sú vhodné pre malé automobily až po vozidlá nižšej strednej triedy, mali rýchlostný index T, teda bezpečne zvládajú rýchlosti do 190 km/h.

 

Spomedzi 15 testovaných pneumatík ani jeden model nezískal najvyššie možné hodnotenie a dve dostali známku „zvlášť odporúčaná“. Pneumatiky Goodyear a Michelin zaujali nielen dobrými výsledkami v jednotlivých kategóriách, ale aj svojou vyváženosťou. Po nich nasleduje široké pole jedenástich „odporúčaných“, ktoré sa osvedčili na snehu a suchom povrchu, za mokra však dokázali presvedčiť len značky Pirelli a Dunlop. V teste úplne pohoreli modely Kleber a Firestone pre nedostatočné vlastnosti na mokrom povrchu.

Ako sa testujú pneumatiky

Tieto testy pneumatík sú celoeurópskym projektom, na ktorom sa zúčastňuje celý rad organizácií, napríklad, z oblasti ochrany spotrebiteľa. Tými najznámejšími sú okrem ÖAMTC nemecký autoklub ADAC a švajčiarsky TCS. Konzorcium prediskutuje a stanoví testované rozmery podľa viacerých kritérií, predovšetkým podľa trhovej sily značky a situácie na trhu. Cieľom je podchytiť čo najväčšie cenové rozpätie, od lacných až po prémiové značky. Všetky modely musia byť na trhu voľne dostupné. To je aj dôvod, pre ktorý sa niektoré pneumatiky známych značiek v teste nevyskytujú. Napríklad, Semperit ohlásil na túto sezónu nový model, preto bol z testu vylúčený starší typ, no napokon výrobca uvedenie na trh odložil a v čase testu tak ešte nebol v predaji.

Pneumatiky sa nakupujú vo viacerých etapách a na rôznych miestach, aby sa zabezpečilo, že ide skutočne o sériové produkty. Z každého modelu sa v piatich rôznych predajniach nakúpi celkovo 28 pneumatík z každého modelu a pred zverejnením výsledkov sa nakúpia ďalšie systémom náhodného výberu. Ak klub odhalí pokus o podvod s upravenými pneumatikami, model z testu vylúči.

Modely sa radia podľa celkovej známky z jednotlivých disciplín a sú hodnotené známkami od 0,5 do 5,5. Ak niektorá pneumatika v testovaných disciplínach nezíska hodnotenie „zvlášť odporúčaná“ (známka horšia ako 2,5), celkové hodnotenie sa orientuje podľa najhoršej známky. V prípade, že viaceré pneumatiky získajú rovnakú celkovú známku, značky sú usporiadané abecedne. Z hľadiska spotrebiteľa platí, že najvhodnejší je model, ktorý vo všetkých disciplínach vykázal vyvážené vlastnosti. Inými slovami, vynikajúce výsledky v niektorých disciplínach nemôžu vykompenzovať nedostatky v iných.

 

ÖAMTC označí pneumatiky jednou až piatimi hviezdičkami a hodnotením: vynikajúca, veľmi odporúčaná, odporúčaná, podmienene odporúčaná, neodporúčaná. Výnimkou je rýchla jazda, v ktorej môže pneumatika uspieť, obmedzene uspieť alebo neuspieť.

zdroj: www.autobild.cas.sk